Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze | |||
motivace_a_demotivace [12. February 2021(11:46:14)] 127.0.0.1 upraveno mimo DokuWiki |
motivace_a_demotivace [12. February 2021(12:07:40)] (aktuální) Singularis nezlomitelné mezery |
||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Motivace | + | ====== Motivace |
===== Úvod ===== | ===== Úvod ===== | ||
- | Vítejte | + | Vítejte |
- | Když jsem nad tímto tématem bádal/a, ukázalo se mi, že je mnohem obsáhlejší, | + | Když jsem nad tímto tématem bádal/a, ukázalo se mi, že je mnohem obsáhlejší, |
===== A Motivace vedoucích ===== | ===== A Motivace vedoucích ===== | ||
Řádek 9: | Řádek 9: | ||
==== A.1 Očekávání odměny ==== | ==== A.1 Očekávání odměny ==== | ||
- | Domnívám se, že hlavní motivací | + | Domnívám se, že hlavní motivací |
Jen málokdo sestavuje a zveřejňuje dílo bez očekávání, | Jen málokdo sestavuje a zveřejňuje dílo bez očekávání, | ||
==== A.2 Živobytí a povinnost ==== | ==== A.2 Živobytí a povinnost ==== | ||
- | Vědec, programátor či zaměstnaný novinář má k~sestavování | + | Vědec, programátor či zaměstnaný novinář má k sestavování |
- | Se živobytím pak velmi úzce souvisí povinnost; z povinnosti např. sestavuje student vysoké školy svoji diplomovou práci. Obecně lze také kohokoliv motivovat | + | Se živobytím pak velmi úzce souvisí povinnost; z povinnosti např. sestavuje student vysoké školy svoji diplomovou práci. Obecně lze také kohokoliv motivovat |
==== A.3 Sociální role ==== | ==== A.3 Sociální role ==== | ||
- | Vedoucí může vytvářet dílo proto, že tak naplňuje společenskou roli, kterou více či méně dobrovolně přijala. Účinnost této motivace však vyžaduje společenský dohled a hrozbu sankcí za její nedodržení, | + | Vedoucí může vytvářet dílo proto, že tak naplňuje společenskou roli, kterou více či méně dobrovolně přijala. Účinnost této motivace však vyžaduje společenský dohled a hrozbu sankcí za její nedodržení, |
==== A.4 Vlastní prospěch ve společnosti ==== | ==== A.4 Vlastní prospěch ve společnosti ==== | ||
- | S očekáváním odměny (A.1) souvisí také možnost získat za zveřejnění díla nějaký vlastní prospěch ve společnosti, | + | S očekáváním odměny (A.1) souvisí také možnost získat za zveřejnění díla nějaký vlastní prospěch ve společnosti, |
- | Konkrétnější a silnější variantou motivace získáním prospěchu je bezprostřední zájem okolí | + | Konkrétnější a silnější variantou motivace získáním prospěchu je bezprostřední zájem okolí |
- | Možnou formou tohoto druhu motivace je i~potřeba vytváření „portfolia“; | + | Možnou formou tohoto druhu motivace je i potřeba vytváření „portfolia“; |
- | Získání vlastního prospěchu ve společnosti je spíše motivací vedoucích než přispěvatelů, | + | Získání vlastního prospěchu ve společnosti je spíše motivací vedoucích než přispěvatelů, |
==== A.5 Exhibicionismus, | ==== A.5 Exhibicionismus, | ||
- | Se snahou získat sestavením a zveřejněním díla uznání, prestiž a postavení souvisí také potřeba exhibicionismu. Ta má však jedno specifikum; vyžaduje totiž silné spojení vedoucí s jejím dílem, protože vedoucí se může chlubit dílem jen tehdy, pokud ho vytvořila z drtivé většiny sama; musí tedy být jeho jediným významným přispěvatelem a také původcem drtivé většiny neobvyklých myšlenek | + | Se snahou získat sestavením a zveřejněním díla uznání, prestiž a postavení souvisí také potřeba exhibicionismu. Ta má však jedno specifikum; vyžaduje totiž silné spojení vedoucí s jejím dílem, protože vedoucí se může chlubit dílem jen tehdy, pokud ho vytvořila z drtivé většiny sama; musí tedy být jeho jediným významným přispěvatelem a také původcem drtivé většiny neobvyklých myšlenek |
- | S exhibicionismem souvisí | + | S exhibicionismem souvisí |
- | Od nadřazování se pak není daleko | + | Od nadřazování se pak není daleko |
==== A.6 Hra a cvičení ==== | ==== A.6 Hra a cvičení ==== | ||
- | Zejména | + | Zejména |
==== A.7 Uznání, zájem atd. pro obchodní značku ==== | ==== A.7 Uznání, zájem atd. pro obchodní značku ==== | ||
- | Zvláštním druhem motivace je snaha získat společenské uznání | + | Zvláštním druhem motivace je snaha získat společenské uznání |
==== A.8 Křivda ==== | ==== A.8 Křivda ==== | ||
- | Svobodná kultura vlastně vznikla z křivdy -- Richard Stallman založil projekt GNU, protože nesouhlasil s podmínkami, | + | Svobodná kultura vlastně vznikla z křivdy -- Richard Stallman založil projekt GNU, protože nesouhlasil s podmínkami, |
===== B Motivace přispěvatelů ===== | ===== B Motivace přispěvatelů ===== | ||
Řádek 50: | Řádek 50: | ||
==== B.1 Osobní potřeba ==== | ==== B.1 Osobní potřeba ==== | ||
- | Asi nejzákladnější motivací přispěvatele je **osobní potřeba**, tedy že sám přispěvatel určitý mediální či multimediální obsah potřebuje | + | Asi nejzákladnější motivací přispěvatele je **osobní potřeba**, tedy že sám přispěvatel určitý mediální či multimediální obsah potřebuje |
- | Velká část takto vzniklých děl nebo jejich fragmentů (zejména jednorázových děl či soukromých dopisů) není nikdy zveřejněna, | + | Velká část takto vzniklých děl nebo jejich fragmentů (zejména jednorázových děl či soukromých dopisů) není nikdy zveřejněna, |
- | Osobní potřeba je jako motivace vyčerpatelná, | + | Osobní potřeba je jako motivace vyčerpatelná, |
Osobní potřeba není motivací vedoucích, protože takovou potřebu lze zpravidla uspokojit bez nutnosti sestavit mediální či multimediální obsah do jasně ohraničeného a vymezeného celku, který by šel nazvat dílem. | Osobní potřeba není motivací vedoucích, protože takovou potřebu lze zpravidla uspokojit bez nutnosti sestavit mediální či multimediální obsah do jasně ohraničeného a vymezeného celku, který by šel nazvat dílem. | ||
- | Tento druh motivace je velmi častý | + | Tento druh motivace je velmi častý |
- | Osobní potřebou může být i~potřeba něco ukázat druhé osobě, to je motivace velmi běžná na Instagramu a podobných sociálních sítích. | + | Osobní potřebou může být i potřeba něco ukázat druhé osobě, to je motivace velmi běžná na Instagramu a podobných sociálních sítích. |
- | Jedním | + | Jedním |
==== B.2 Mezilidské vztahy ==== | ==== B.2 Mezilidské vztahy ==== | ||
Řádek 68: | Řádek 68: | ||
==== B.3 Role vedoucí ==== | ==== B.3 Role vedoucí ==== | ||
- | Velmi běžnou motivací | + | Velmi běžnou motivací |
- | Nicméně | + | Nicméně |
- | Častěji ale vedoucí vede dílo, | + | Častěji ale vedoucí vede dílo, |
- | V~některých situacích si vedoucí přispěvatele najmout z nějakého důvodu nesmí, např. u diplomových prací, školních projektů či soutěžních děl je stanoveno, že je musí jejich vedoucí vypracovat sama. Tím je pak současně motivována být i~jejich | + | V některých situacích si vedoucí přispěvatele najmout z nějakého důvodu nesmí, např. u diplomových prací, školních projektů či soutěžních děl je stanoveno, že je musí jejich vedoucí vypracovat sama. Tím je pak současně motivována být i jejich |
==== B.4 Živobytí a mzda ==== | ==== B.4 Živobytí a mzda ==== | ||
- | Ještě víc než motivuje živobytí | + | Ještě víc než motivuje živobytí |
==== B.5 Dobrosrdečnost či vděčnost ==== | ==== B.5 Dobrosrdečnost či vděčnost ==== | ||
- | Přispěvatel může být motivován vírou, že tvoří pro dobrou věc. Tento druh motivace je účinnější | + | Přispěvatel může být motivován vírou, že tvoří pro dobrou věc. Tento druh motivace je účinnější |
- | Podobně funguje | + | Podobně funguje |
==== B.6 Nadšení a nedostatek ==== | ==== B.6 Nadšení a nedostatek ==== | ||
- | Účinnou formou motivace, byť s~nepříliš dobrou pověstí ve společnosti, | + | Účinnou formou motivace, byť s nepříliš dobrou pověstí ve společnosti, |
- | Tato forma motivace však není uznávána | + | Tato forma motivace však není uznávána |
- | Kromě právních | + | Kromě právních |
- | Ono počáteční nadšení však nemusí být nadšením pro něčí dílo. Stejně dobře může motivovat | + | Ono počáteční nadšení však nemusí být nadšením pro něčí dílo. Stejně dobře může motivovat |
- | Co se týče fan fikce, připadne mi sice pravděpodobné, | + | Co se týče fan fikce, připadne mi sice pravděpodobné, |
==== B.7 Přírůstková tvorba ==== | ==== B.7 Přírůstková tvorba ==== | ||
- | Přírůstková tvorba je druh motivace, který se uplatňuje tam, kde podmínky umožňují opakovaně dosahovat velkých výsledků s malým úsilím, např. když již existuje dílo, které je téměř vhodné | + | Přírůstková tvorba je druh motivace, který se uplatňuje tam, kde podmínky umožňují opakovaně dosahovat velkých výsledků s malým úsilím, např. když již existuje dílo, které je téměř vhodné |
- | Klasickým příkladem přírůstkové tvorby jsou např. [[https:// | + | Klasickým příkladem přírůstkové tvorby jsou např. [[https:// |
- | Charakteristickým znakem přírůstkové tvorby je, že přispěvatel má při ní příležitost uplatnit svůj originální tvůrčí projev se zcela minimálními počátečními náklady. Dalším podobným příkladem je, když např. nějaký programátor vezme open-source editor, doplní do něj jednu vlastní (originální) funkci a výsledek zveřejní jako vlastní textový editor. To je mnohem pohodlnější, | + | Charakteristickým znakem přírůstkové tvorby je, že přispěvatel má při ní příležitost uplatnit svůj originální tvůrčí projev se zcela minimálními počátečními náklady. Dalším podobným příkladem je, když např. nějaký programátor vezme open-source editor, doplní do něj jednu vlastní (originální) funkci a výsledek zveřejní jako vlastní textový editor. To je mnohem pohodlnější, |
- | Podobně jako je pro programátora snažší realizovat svůj originální nápad rozšířením vhodného existujícího programu, může být pro spisovatele jednodušší | + | Podobně jako je pro programátora snažší realizovat svůj originální nápad rozšířením vhodného existujícího programu, může být pro spisovatele jednodušší |
- | Přírůstková tvorba je sice motivací krátkodobou | + | Přírůstková tvorba je sice motivací krátkodobou |
==== B.8 Zábava ==== | ==== B.8 Zábava ==== | ||
- | Velmi zvláštní kategorií je motivace zábavou. Ta se vyznačuje tím, že je v~naší společnosti považována za velmi legitimní. | + | Velmi zvláštní kategorií je motivace zábavou. Ta se vyznačuje tím, že je v naší společnosti považována za velmi legitimní. |
===== Demotivace ===== | ===== Demotivace ===== | ||
- | Proti motivujícím faktorům stojí | + | Proti motivujícím faktorům stojí |
==== C.1 Dostatek ==== | ==== C.1 Dostatek ==== | ||
- | Asi nejúčinnější formou demotivace je // | + | Asi nejúčinnější formou demotivace je // |
- | Současné autorské právo tento druh demotivace potlačuje umělým vytvářením nedostatku -- na jakýkoliv dostupný obsah jsou automaticky uplatněny ty nejtvrdší možné restrikce a ani zaplacením nezískáte stejnou možnost dílo používat, jako byste ho vytvořili sami (nebo si na jeho vytvoření najali zaměstnance), | + | Současné autorské právo tento druh demotivace potlačuje umělým vytvářením nedostatku -- na jakýkoliv dostupný obsah jsou automaticky uplatněny ty nejtvrdší možné restrikce a ani zaplacením nezískáte stejnou možnost dílo používat, jako byste ho vytvořili sami (nebo si na jeho vytvoření najali zaměstnance), |
==== C.2 Konkurence ==== | ==== C.2 Konkurence ==== | ||
- | Druh demotivace, | + | Druh demotivace, |
- | Zvlášť problematickým druhem konkurence, se kterým se musí tvůrci svobodné kultury vyrovnávat, | + | Zvlášť problematickým druhem konkurence, se kterým se musí tvůrci svobodné kultury vyrovnávat, |
==== C.3 Sociální zahálení ==== | ==== C.3 Sociální zahálení ==== | ||
Řádek 128: | Řádek 128: | ||
Dalším demotivujícím jevem je závist. Závist je špatná lidská vlastnost, protože tak jako žádný člověk není neomylný, ani žádná lidská společnost není spravedlivá, | Dalším demotivujícím jevem je závist. Závist je špatná lidská vlastnost, protože tak jako žádný člověk není neomylný, ani žádná lidská společnost není spravedlivá, | ||
- | Příkladem je aféra, kdy Flickr prodával tapety s fotografiemi od svých uživatelů.((Viz [[https:// | + | Příkladem je aféra, kdy Flickr prodával tapety s fotografiemi od svých uživatelů.((Viz [[https:// |
- | Mám dojem, že obecně většině přispěvatelů přispívajících do svobodné kultury spíše nevadí, že jejich díla jsou, aniž by z~toho | + | Mám dojem, že obecně většině přispěvatelů přispívajících do svobodné kultury spíše nevadí, že jejich díla jsou, aniž by z toho |
- | Závist obecně není příliš účinná | + | Závist obecně není příliš účinná |
==== C.5 Právní a jiné hrozby ==== | ==== C.5 Právní a jiné hrozby ==== | ||
- | Silně demotivující je i~jakákoliv | + | Silně demotivující je i jakákoliv |
- | Podobně patent může na jednu stranu podpořit ochotu vynálezců svoje vynálezy zveřejňovat, | + | Podobně patent může na jednu stranu podpořit ochotu vynálezců svoje vynálezy zveřejňovat, |
==== C.6 Nedostatek příležitostí, | ==== C.6 Nedostatek příležitostí, | ||
- | Nedostatek příležitostí | + | Nedostatek příležitostí |
* Volného času má běžný člověk relativně málo. | * Volného času má běžný člověk relativně málo. | ||
* Velmi snadno se může stát, že člověku ten čas zaberou jiné zájmy než tvůrčí práce. | * Velmi snadno se může stát, že člověku ten čas zaberou jiné zájmy než tvůrčí práce. | ||
- | S nedostatkem příležitostí | + | S nedostatkem příležitostí |
- | Podobným jevem je nedostatek prostředků, | + | Podobným jevem je nedostatek prostředků, |
- | A posledním limitujícím a demotivujícím faktorem | + | A posledním limitujícím a demotivujícím faktorem |
==== C.7 Zábrany a negativní vzory ==== | ==== C.7 Zábrany a negativní vzory ==== | ||
- | Velký podíl na ochotě přispěvatele | + | Velký podíl na ochotě přispěvatele |
- | Ve svobodné kultuře má ovšem tento druh demotivace ještě další specifikum. Někteří lidé jsou ochotní šířit, mechanicky upravovat | + | Ve svobodné kultuře má ovšem tento druh demotivace ještě další specifikum. Někteří lidé jsou ochotní šířit, mechanicky upravovat |
- | Tyto zábrany se pak nepřímo negativně podílejí na kvalitě výsledku, protože staví tvůrce do role závislého parazita, který neumí tvořit od základů | + | Tyto zábrany se pak nepřímo negativně podílejí na kvalitě výsledku, protože staví tvůrce do role závislého parazita, který neumí tvořit od základů |
==== C.8 Křivda ==== | ==== C.8 Křivda ==== | ||
- | Některé křivdy mohou motivovat | + | Některé křivdy mohou motivovat |
- | Problém je, že účinné vymáhání autorského práva je v~současnosti velmi nákladné | + | Problém je, že účinné vymáhání autorského práva je v současnosti velmi nákladné |
Vedoucí může připadat jako křivda např.: | Vedoucí může připadat jako křivda např.: | ||
- | * Když s~vedoucí | + | * Když s vedoucí |
* Když vydavatel bez úprav znovu publikuje dílo vydané jiným, konkurečním vydavatelem. | * Když vydavatel bez úprav znovu publikuje dílo vydané jiným, konkurečním vydavatelem. | ||
===== Motivace původců ===== | ===== Motivace původců ===== | ||
- | Motivace původců není tak podstatná jako motivace přispěvatelů | + | Motivace původců není tak podstatná jako motivace přispěvatelů |
==== D.1 Zvědavost a zájem ==== | ==== D.1 Zvědavost a zájem ==== | ||
- | Dobrou, byť ne nejčastější, | + | Dobrou, byť ne nejčastější, |
==== D.2 Role přispěvatele ==== | ==== D.2 Role přispěvatele ==== | ||
- | Velmi častou motivací je role přispěvatele. Přispěvatel totiž původce potřebuje, | + | Velmi častou motivací je role přispěvatele. Přispěvatel totiž původce potřebuje, |
==== D.3 Možnost seberealizace ==== | ==== D.3 Možnost seberealizace ==== | ||
- | Dalším (a~významným) jevem, který může motivovat původce | + | Dalším (a významným) jevem, který může motivovat původce |
==== D.4 Peníze či vítězství ==== | ==== D.4 Peníze či vítězství ==== | ||
- | Původce lze motivovat např. soupeřením | + | Původce lze motivovat např. soupeřením |
==== D.5 Mezilidské vztahy ==== | ==== D.5 Mezilidské vztahy ==== | ||
- | Původce může také motivovat, když je k~tomu | + | Původce může také motivovat, když je k tomu |
- | ===== Motivace | + | ===== Motivace |
==== V klasické kultuře ==== | ==== V klasické kultuře ==== | ||
- | Klasická kultura motivuje své vedoucí | + | Klasická kultura motivuje své vedoucí |
- | Méně se mluví | + | Méně se mluví |
==== V postklasické kultuře ==== | ==== V postklasické kultuře ==== | ||
- | Postklasická kultura (zejména její webová složka) motivuje své tvůrce (přispěvatele | + | Postklasická kultura (zejména její webová složka) motivuje své tvůrce (přispěvatele |
- | Charakteristickou odlišností postklasické kultury oproti klasické je v~oblasti | + | Charakteristickou odlišností postklasické kultury oproti klasické je v oblasti |
- | Existuje | + | Existuje |
==== Ve svobodné kultuře ==== | ==== Ve svobodné kultuře ==== | ||
- | Svobodná kultura se staví do jasné opozice proti kultuře klasické, protože opovrhuje oběma jejími hlavními druhy motivace -- peněžní odměnou (resp. živobytím) | + | Svobodná kultura se staví do jasné opozice proti kultuře klasické, protože opovrhuje oběma jejími hlavními druhy motivace -- peněžní odměnou (resp. živobytím) |
- | Pokud jde o~vedoucí, myslím, že ve svobodné kultuře je jejich hlavní motivací očekávání nějaké odměny, resp. zájmu ostatních (A.1). Vedoucích však naštěstí potřebuje svobodná kultura jen velmi málo, protože díla se může bez problému ujmout kdokoliv jiný než jeho původní přispěvatel. Mnohem víc jsou potřeba přispěvatelé | + | Pokud jde o vedoucí, myslím, že ve svobodné kultuře je jejich hlavní motivací očekávání nějaké odměny, resp. zájmu ostatních (A.1). Vedoucích však naštěstí potřebuje svobodná kultura jen velmi málo, protože díla se může bez problému ujmout kdokoliv jiný než jeho původní přispěvatel. Mnohem víc jsou potřeba přispěvatelé |
- | Díky komerčním open source projektům se v~oblasti | + | Díky komerčním open source projektům se v oblasti |
- | V~poslední | + | V poslední |
===== Závěr ===== | ===== Závěr ===== | ||
- | Existuje velké množství forem motivace vedoucích, přispěvatelů | + | Existuje velké množství forem motivace vedoucích, přispěvatelů |
- | To by mohlo svádět | + | To by mohlo svádět |
- | Díla vznikající zdarma ve volném čase se podobají plevelu | + | Díla vznikající zdarma ve volném čase se podobají plevelu |
- | Navzdory tomu existují | + | Navzdory tomu existují |
- | Euroamerická kultura získala světovou kulturní převahu především díky tomu, že umožnila obrovskému množství tvůrců, novinářů, | + | Euroamerická kultura získala světovou kulturní převahu především díky tomu, že umožnila obrovskému množství tvůrců, novinářů, |
- | Problémem však je, že autorské právo, zvlášť po jeho expanzi do oblasti počítačových programů, které jsou mnohdy hůře nahraditelné | + | Problémem však je, že autorské právo, zvlášť po jeho expanzi do oblasti počítačových programů, které jsou mnohdy hůře nahraditelné |
- | V~[[Odnože a distribuce (Úvod do svobodné kultury)|dalším článku]] této série se budu věnovat verzím děl, vzniku odnoží | + | V [[Odnože a distribuce (Úvod do svobodné kultury)|dalším článku]] této série se budu věnovat verzím děl, vzniku odnoží |
===== Licenční informace ===== | ===== Licenční informace ===== | ||
- | V~článku byl použit mírně upravený úryvek | + | V článku byl použit mírně upravený úryvek |
{{tag> | {{tag> |