Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
tvurci_role [11. August 2018(19:10:46)] Singularis [Závěr] odkaz na další díl |
tvurci_role [12. February 2021(12:26:28)] (aktuální) Singularis Odstraněna možnost diskuse |
||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== Tvůrčí role ====== | ====== Tvůrčí role ====== | ||
===== Úvod ===== | ===== Úvod ===== | ||
- | Vítejte | + | Vítejte |
- | Nejprve však krátce | + | Nejprve však krátce |
- | Protože lidé mají silně zakořeněny tyto realitě neodpovídající představy | + | Protože lidé mají silně zakořeněny tyto realitě neodpovídající představy |
^Role^(anglicky)^Klíčové otázky^ | ^Role^(anglicky)^Klíčové otázky^ | ||
- | |1.~původce|originator|Koho to původně napadlo?| | + | |1. původce|originator|Koho to původně napadlo?| |
- | |2.~přispěvatel|contributor|Kdo to zformoval? Kdo se podílel na finální podobě jednotlivých částí? | + | |2. přispěvatel|contributor|Kdo to zformoval? Kdo se podílel na finální podobě jednotlivých částí? |
- | |3.~administrátor|administrator|Kdo dílo vymezil? Kdo rozhodl, | + | |3. vedoucí|supervisor|Kdo dílo vymezil? Kdo rozhodl, |
- | |4.~ručitel|warrantor|Čí pověst utrpí, když nás dílo zklame?| | + | |4. ručitel|warrantor|Čí pověst utrpí, když nás dílo zklame?| |
- | |5.~konzument|consumer|Kdo dílo pasivně vnímá konformním způsobem? | + | |5. konzument|consumer|Kdo dílo pasivně vnímá konformním způsobem? |
- | |6.~přizpůsobitel|adaptor|Kdo dílo při vnímání aktivně používá ke svému vlastnímu účelu?| | + | |6. přizpůsobitel|adaptor|Kdo dílo při vnímání aktivně používá ke svému vlastnímu účelu?| |
- | Ačkoliv názvy těchto rolí evokují představu jednoho člověka (zpravidla muže) | + | Ačkoliv názvy těchto rolí evokují představu jednoho člověka (zpravidla muže) |
===== Původce ===== | ===== Původce ===== | ||
//Koho to původně napadlo?// | //Koho to původně napadlo?// | ||
- | Původcem myslím | + | Původcem myslím |
- | Ačkoliv je prý záměrem autorského práva ocenit skutečné původce tvůrčích rozhodnutí, | + | Ačkoliv je prý záměrem autorského práva ocenit skutečné původce tvůrčích rozhodnutí, |
- | Tato fakta ilustrují, že autoři nejúspěšnějších světových literárních děl se neobejdou bez kopírování cizích nápadů | + | Tato fakta ilustrují, že autoři nejúspěšnějších světových literárních děl se neobejdou bez kopírování cizích nápadů |
- | Pro to, že je dovoleno kopírovat cizí nápady bez svolení jejich původce, však existuje poměrně jasný důvod -- nápady, | + | Pro to, že je dovoleno kopírovat cizí nápady bez svolení jejich původce, však existuje poměrně jasný důvod -- nápady, |
===== Přispěvatel ===== | ===== Přispěvatel ===== | ||
//Kdo to zformoval? Kdo se podílel na finální podobě jednotlivých částí?// | //Kdo to zformoval? Kdo se podílel na finální podobě jednotlivých částí?// | ||
- | Zatímco původci stačí mít štěstí na dobrý nápad, ale nemusí se ani trochu snažit, přispěvatel je ten, kdo při tvorbě činí velkou spoustu zodpovědných rozhodnutí jako třeba zda je postavě příběhu 15 let, nebo 17, zda na konci věty napsat tečku, nebo vykřičník nebo zda má být zmínka | + | Zatímco původci stačí mít štěstí na dobrý nápad, ale nemusí se ani trochu snažit, přispěvatel je ten, kdo při tvorbě činí velkou spoustu zodpovědných rozhodnutí jako třeba zda je postavě příběhu 15 let, nebo 17, zda na konci věty napsat tečku, nebo vykřičník nebo zda má být zmínka |
- | Přispěvatelem je tedy spisovatel, programátor, | + | Přispěvatelem je tedy spisovatel, programátor, |
Na této definici jsou nepříjemné dvě věci: | Na této definici jsou nepříjemné dvě věci: | ||
- | - Většinu tvůrčích rozhodnutí | + | - Většinu tvůrčích rozhodnutí |
- | - Neexistuje žádný formální postup, jak jednotlivá tvůrčí rozhodnutí | + | - Neexistuje žádný formální postup, jak jednotlivá tvůrčí rozhodnutí |
- | Vztah přispěvatele | + | Vztah přispěvatele |
- | ===== Administrátor | + | ===== Vedoucí |
- | //Kdo dílo vymezil? Kdo rozhodl, | + | //Kdo dílo vymezil? Kdo rozhodl, |
- | V~naší kultuře je zvykem ztotožňovat dílo s~jeho | + | V naší kultuře je zvykem ztotožňovat dílo s jeho |
- | Protože ale svobodná kultura restrikce znovupoužívání mediálního | + | Protože ale svobodná kultura restrikce znovupoužívání mediálního |
- | * Určuje, který obsah do díla patří | + | * Určuje, který obsah do díla patří |
- | * Určuje, kdy a~zda vůbec je dílo hotovo. | + | * Určuje, kdy a zda |
* Vybírá pro dílo název či jiné podobné označení. (Nemusí ho ale nutně sám/a vymyslet.) | * Vybírá pro dílo název či jiné podobné označení. (Nemusí ho ale nutně sám/a vymyslet.) | ||
- | Administrátor | + | Vedoucí |
- | Mezi tvůrčími rozhodnutími přispěvatele | + | Mezi tvůrčími rozhodnutími přispěvatele |
- | Ve svobodné kultuře je úloha | + | Ve svobodné kultuře je úloha |
===== Ručitel ===== | ===== Ručitel ===== | ||
//Čí pověst utrpí, když nás dílo zklame?// | //Čí pověst utrpí, když nás dílo zklame?// | ||
- | Ručitel je poměrně zanedbáváná tvůrčí role. Je to někdo nebo něco, co dílu propůjčuje svoji pověst (dobrou | + | Ručitel je poměrně zanedbáváná tvůrčí role. Je to někdo nebo něco, co dílu propůjčuje svoji pověst (dobrou |
- | Aby byl vnímatel ochotný dílu dobrovolně věnovat pozornost (tzn. víc pozornosti než průměrnému reklamnímu banneru na webové stránce), potřebuje dílo ručitele. Pokud ho nemá, jeho administrátor | + | Aby byl vnímatel ochotný dílu dobrovolně věnovat pozornost (tzn. víc pozornosti než průměrnému reklamnímu banneru na webové stránce), potřebuje dílo ručitele. Pokud ho nemá, jeho vedoucí |
- | Význam ručitele pro konkrétní dílo závisí na jeho druhu a~dostupnosti. Nejméně potřebují ručitele online dostupné obrázky, protože ty vidoucí čtenář dokáže poměrně kvalitně ohodnotit | + | Význam ručitele pro konkrétní dílo závisí na jeho druhu a dostupnosti. Nejméně potřebují ručitele online dostupné obrázky, protože ty vidoucí čtenář dokáže poměrně kvalitně ohodnotit |
- | Příčina, proč je ručitel na rozdíl třeba od distributora či reklamy((Reklama má zpravidla příliš špatnou pověst na to, aby plnila dílu úlohu ručitele. Místo toho obvykle jen zvyšuje povědomí | + | Příčina, proč je ručitel na rozdíl třeba od distributora či reklamy((Reklama má zpravidla příliš špatnou pověst na to, aby plnila dílu úlohu ručitele. Místo toho obvykle jen zvyšuje povědomí |
- | Ve svobodné kultuře je ručitel stejně potřeba jako v~kultuře klasické | + | Ve svobodné kultuře je ručitel stejně potřeba jako v kultuře klasické |
===== Konzument ===== | ===== Konzument ===== | ||
//Kdo dílo pasivně vnímá konformním způsobem?// | //Kdo dílo pasivně vnímá konformním způsobem?// | ||
- | Konzument je takový " | + | Konzument je takový " |
- | Jak je tedy možné, že i~konzument | + | Jak je tedy možné, že i konzument |
===== Přízpůsobitel ===== | ===== Přízpůsobitel ===== | ||
//Kdo dílo při vnímání aktivně používá ke svému vlastnímu účelu?// | //Kdo dílo při vnímání aktivně používá ke svému vlastnímu účelu?// | ||
- | Druhým extrémním typem vnímatele je // | + | Druhým extrémním typem vnímatele je // |
- | Ve skutečnosti je mezi konzumenty | + | Ve skutečnosti je mezi konzumenty |
===== Závěr ===== | ===== Závěr ===== | ||
- | V~druhém | + | V druhém |
- | V~[[Motivace a demotivace|dalším dílu]] této série mám v plánu analyzovat motivace příslušníků objektivních tvůrčích rolí k~jejich | + | V [[Motivace a demotivace|dalším dílu]] této série mám v plánu analyzovat motivace příslušníků objektivních tvůrčích rolí k jejich |
===== Licenční informace ===== | ===== Licenční informace ===== | ||
- | Tento článek se může | + | Tento článek se může |
- | {{page> | ||
{{tag> | {{tag> | ||